CHAK IS MY NICKNAME

CHAK IS MY NICKNAME
I'm not afraid of growing slowly, yet i'm afraid only of standing still

26 May 2013

Common sense FAILED!!!


Situasi 1: dalam komuter/ bas
Mak cik tua baru masuk. Sit penuh. So mak cik pun terpaksalah berdiri. Aku tengah duduk time tu. Aku nampak makcik tu, pastu aku pandang kiri kanan dan tunggu orang lain yang bagi sit kat mak cik tu. Dalam hati aku kan, kalau xde orang nak bagi mak cik tu duduk, then aku akan bangun bagi sit aku kat dia.

Correction: X yah tunggu orang lain nak buat. Kalau kau dh rasa nak membantu, teruskan je.  X perlu nak teragak agak dah.

Situasi 2: ada meeting lah
Janji nak meeting lagi 5 minit, tapi aku blom siap lagi ni. Ah, x pe lambat cikit. Nanti kalo sampai awal pun bukannya semua  orang ada. Mesti ramai agi yang lambat ni. X de maknanya aku nak pegi awal. Malas nak tungu orang neh.

Correction: Bayangkan 99% orang yang perlu hadir meeting pikir macam tu.memang lambat ah meeting kau start. Kan senang if everyone keeps in mind that janji tetap janji. Kalau dah Janji kul 8, so datang kul 8. As simple as that. X yah nak pusing kiri kanan cari alasan supaya kau  boleh datang lambat.

Situasi 3: pinjam duit kawan
Aku pinjam duit ko ckt boleh? ak x bawak plak duit ari ni. Besok aku bayar balik.
Besoknya, aku lupa nak bayar walhal aku mmg jumpa dia kt kelas. Lepas kelas abih baru ingat yang ak ada pinjam duit dia. Takpe2, esok aku cari dia.
Beberapa hri kemudian, aku terus lupa pasal duit tu. Dan benda tu senyap mcm tu je.

Correction: Kau ingat dia x kisah ke kau pinjam duit die? Mungkin dia x kesah kalau sekali dua. Mcm mana kalu dh byk kali and tanpa ko sedar kau dh byk hutangdia sebb kau pinjam cikit2 pastu lupa nak bayar. Jangan la mcm tu. Member pun member gak, tapi hutang tetap hutang. Kesian la dia. Nak direct mintak suruh ko bayar mesti dia segan kan. So dia just suffer in silence je lah. Pesan aku, kau pinjam duit or barang pape, catat la kt buku ke atau pun masa ni lah kau nak mengaplikasikan phone sanggeh ko buat reminder ke, notes ke. So, x delah kes lupa melupakan  berulang lagi.



p/s: We were not born with common sense. It grow differently in each person. So set your expectation accordingly when dealing with people with different 'level' of common sense.

No comments:

Post a Comment