CHAK IS MY NICKNAME

CHAK IS MY NICKNAME
I'm not afraid of growing slowly, yet i'm afraid only of standing still

26 May 2013

Tak salah tolong kalau mampu...


Lumrah hidup sebagai manusia untuk bergantung antara satu sama lain. Pentingnya kita tolong orang yang datang kpd kita untuk minta bantuan. Mana tau ditakdirkan esok lusa bila kita yang dalam kesusahan, Allah hantar dia untuk tolong kita balik.

Yup, give and take tu memang perlu. Tapi kenapa kita nak ukur setiap kebaikan yang kita buat dan harapkan balasan yang setimpal dengan pertolongan yang diberi, sedangkan tu bukan kerja kita tapi urusan Allah. Usahlah kita nak pertikaikan. Jangan berhenti lakukan kebaikan tanpa harapkan balasan. Tak perlu nak ungkit. Insyaallah, apa yang kita buat untuk orang lain tu malaikat dah catat. Kita sebagai manusia ni just kena ikhlaskan diri.

One more thing, bila orang minta tolong, don’t simply judge if that is just a simple thing and they could face it by themselves. So kita x perlu susah susah nak tolong. Contoh, ada sorang kawan minta tolong kita wat cash deposit  RM200 dlm satu account ASAP  sbb ATM machine xde kt area situ. kebetulan kita ada account bank tersebut and  umah kita dh dekat sgt ngn bank and kita pon ada kat umah time tu. Dia dah cakap ada cash kt tangan and akan bayar terus RM200 tu. Katakanlah, kita pandang RM200 tu takde pape, so kita malas nak tolong.  Tapi hakikatnya, dia urgent sangat nak hantar duit tu kat keluarga dia sebab nak bayar bil hospital ayah dia yang sakit. I know this may sound so likely macam dalam drama melayu. But, who knows, kalau tu yang Allah takdirkan, takde sapa2 pon boleh tolak.




p/s: we’re not actually live until we help others who might never be able to say thanks.

No comments:

Post a Comment