CHAK IS MY NICKNAME

CHAK IS MY NICKNAME
I'm not afraid of growing slowly, yet i'm afraid only of standing still

27 Jun 2011

i'm going over an issue, then i finally end up with this thing:

Rumah Saya
*dh macam karangan budak standard 3 je:D

      
Rumah saya kat Kelantan..Jauh tau dr tempat sy belajar. Kalau saya nak balik bile time cuti, paling2 kurang 7 jam jugak la pjalanan kalau naik bas. Sebab tu sy jarang2 balik rumah. Sedih jugak la bile tgk housemates sume boleh balik rumah sesuka hati, lepas tu tinggal saya sorang2 kat kolej. Tapi nak buat macam mane kan, dah masing2 ada rumah, jadi diorang balik la.

Rumah saya 2 tingkat,satu tingkat atas, satu tingkat bawah*mcm xperlu mention jer. Rumah tu rumah papan. Mak saya selalu cerita pasal rumah tu, tapi saya selalu lupa, terutama umur dia. Tapi yang saya pasti ia lebih dri usia saya. Saya dilahirkan di rumah tu la* pernah jumpa Pn Nurse yg sambut saya dulu skali:D. Rumah tu ada 5 bilik,1 dapur, dan 1 blik air untuk dikongsi bersama lebih kurang 12 org kaum keluarga*wktu paling jem time cuti raya ar:p.

Sejujurnya la kan, keadaan rumah tu dah tak berapa elok. Secara mudahnya saya simpulkan, rumah tu memang nyaman sebab ada banyak lubang angin, Bukan setakat pintu dan tingkap, tapi ditambah dgn lubang2 kat dinding dan juga atap zink. Cakap pasal atap zink, ada beberapa kali trjadi kes atap zink rumah saya terkopak teruk lepas dpukul ribut yang boleh tahan dasyatnya. Walau ape pon, saya masih bersyukur sebab paling tidak saya ada rumah yang jadi tempat kami sekeluarga berteduh.*sayang oo ngn rumah tu:)

Rumah tu juga boleh di considered sbagai rumah kedai sebab kami ada kedai runcit. Kedai tu hasil titik peluh arwah Ayah. Dengan bisness kedai tu lah arwah besarkan 9 anak dia . Sejak arwah Ayah sakit sehingga lah lepas dia pergi, Mak yang teruskan bisness dan juga memikul tanggungjawab sebagai ketua keluarga. Alhamdulillah, kedai runcit tu masih bertahan dan masih menjadi periuk nasi kami sekeluarga sampai skarang.

Betul la bak kata omputeh, "Home Sweet Home". Kat mana pon kita pergi, mesti ingat rumah. Makin jauh dari rumah, btambah2 lah rindu nak balik    kan??. Rumah adalah segalanya. Kenangan, kasih sayang, tanggungjawab, dan pertalian kekeluargaan.  Semua dibancuh sekali dan akhirnya menambah perisa dalam hidup kita:D



damai rumah kampung





No comments:

Post a Comment